Forskningrådet i Norge har inom ramen för sitt program ”Styrke barn og unges digitale kompetanse og forståelse av digital teknologi” anslagit 1 MNKR till projektet ”Radio- og kommunikasjonsteknologi for ungdommer”. Projektet genomförs av NRRL i samarbete med Oslo Universitet. Projektledare är Torbjørn Skauli, LA4ZCA. Projektet syftar till att öka intresset för teknik och naturvetenskap i skolan. Tanken är att införa amatörradio som ett slags ”fritt valt arbete” i skolans högstadium. I projektet ingår även att ta fram ett instegscertfikat, en ”begynnerlisense” som gör det möjligt för 12-13 åringar att kunna komma igång med amatörradion. Forslaget om ett instegscertifikat har fått ett brett stöd inom utbildning och offentlig förvaltning i Norge, bl.a. av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Norska PTS, NKOM, har fått tydliga direktiv och man arbetar nu med att utforma certifikatskrav och villkoren. Projektet har en tydlig inriktning mot ”makerspace”-fenomenet och vill uppmuntra ungdomarna att börja med att bygga enkla sändare och mottagare. Därför vill man ha en låg effektgräns på max 10W. Syftet har varit att få en låg instegströskel för ungdomarna, att att minska risken för störningar och för att undvika hogeffektelektronik. Torbjørn, som till vardags är professor vid Universitetet i Oslo, har fått möjlighet att använda en del av sin arbetstid för projektet. Han har tidigare erfarenhet från frivilliga ”Kodverkstäder” i skolan där barnen får lära sig att programmera. En viktig utmaning för både programmering, makerspaces och amatörradion är att få engagerade och utbildade lärare som kan driva verksamheten vidare när projektet har tagit slut. SSA ser fram mot ett intressant samarbete med NRRL inom detta område.