Aktuella aktiviteter
FRO tgfövn
mån 5 Nov @ 09:00
FRO certkurs
ons 7 Nov @ 18:30
SK5AA julbord
tor 13 Dec @ 19:00
Bulletinens juluppehåll
ons 19 Dec @ 00:00
Radio Black Peter
tor 20 Dec @ 20:00
D-Star bulleläsare
fre 21 Dec @ 08:00
SAQ på julafton
mån 24 Dec @ 08:30
Bulletinstart 2019
2 jan, 2019 @ 00:00
SK3BG Gott Nytt År
8 jan, 2019 @ 19:00
SK5LF certkurs
2 feb, 2019 @ 13:00
SK6SA certkurs
21 feb, 2019 @ 19:00
SK6MA FIELDDAY 2019
17 maj, 2019
SK6MA fyrhelgen
14 aug, 2019

Nyheter

Saknar du din QTC?

Publicerat 15 februari, 2018


Det har rapporterats om en störning vid sorteringsterminalen i Norrköping. Drygt tjugo medlemmar, främst från vårt femte distrikt, har hört av sig eftersom de inte fått februarinumret av QTC. Om du fortfarande saknar tidningen bör du höra av dig till therese@ssa.se på kansliet för att få QTC nummer 2-18 direktsänd hem till dig.

SM6ZEM Hans-Christian

Av: Hans-Christian



Bouvetexpeditionen närmar sig Kapstaden

Publicerat 15 februari, 2018

Bouvetexpeditionen beräknas nå Kapstaden i Sydafrika någon gång under lördagen. Då har det gått två veckor sedan det aviserades att expeditionen måste avbrytas och nästan exakt en månad sedan man senast hade fast mark under fötterna i Punta Arenas i sydligaste Chile. Sedan dess har vi kunnat följa fartyget Betanzos irrfärder på Sydatlanten.

Sedan man lämnade Bouvetön har fartyget tvingats gå för halv maskin vilket inneburit en fart på endast cirka fem knop. Med jämna mellanrum har kortfattade meddelenden via satellit skickats allt eftersom fartygets position rapporterats på internet. Senaste uppdateringen från Hal Turley W8HC talar om vackert väder och lugn sjö. Vår svenske expeditionsdeltagare Håkan SM5AQD meddelar att han hoppas kunna flyga hem från Sydafrika den 20:e.

Skärmdump från share.garmin.com.

SM5PHU Jonas

Av: SM5PHU



Nya regler för mobilanvändning bakom ratten

Publicerat 8 februari, 2018

Den 1 februari trädde nya bestämmelser i trafikförordningen i kraft. Det är numera uttryckligen förbjudet för förare av motorfordon att hålla en mobiltelefon i handen. Men gäller förbudet även amatörradioutrustning och annan fast monterad kommunikationsradio?

Man får inte hålla telefonen i handen. Men räknas ett signalrött läppstift som “annan kommunikationsutrustning”?
Foto: United States Air Force

Här råder viss förvirring, inte bara bland radioamatörer. Den nya regeln utgörs av en enda mening som lagts till trafikförordningens 4 kapitel 10 e §:

Tidigare text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

Ny text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Man preciserar inte vad som avses med “annan kommunikationsutrustning”. För en lekman kan det framstå som om vi fått ett förbud som gäller tämligen brett och i dagspressen kan vi läsa att även bussbranchen, åkerinäringen och till och med polisen har fått huvudbry. Räknas handmikrofon med PTT-tangent som “kommunikationsutrustning”?

Från åkerinäringen framhålls att exempelvis vägtransportledare är beroende av att kunna använda kommunikationsradio vid tunga transporter. Bussbranschen har tidigare ställt sig bakom ett mobilförbud, men man hade uppenbarligen inte tänkt sig att förbudet även skulle omfatta de cirka 10 000 bussar som är utrustade med kommunikationsradio med handmikrofon. Nu har man skrivit till näringsdepartementet och begärt ett undantag.

I den nya förordningen verkar man inte ha tagit hänsyn till de slutsatser som drogs i den rapport från Transportstyrelsen som skickades på remiss inför lagändringen. Där skriver utredaren:

“Vi har i utredningen inte kunnat finna stöd för att hantering av någon annan handhållen kommunikationsutrustning än mobiltelefon skulle vara så problematisk med hänsyn till trafiksäkerheten att det kan motivera ett förbud.”

Inte heller Transportstyrelsen tycks klar över hur de nya reglerna ska tolkas. I sin information till yrkesförare undviker myndigheten att svara på om själva mikrofonen räknas som kommunikationsutrustning:

Jag använder annan kommunikationsutrustning så som komradio i mitt arbete – kan jag inte göra det längre?

Du behöver inte sluta använda din kommunikationsutrustning i bilen, men du måste använda den trafiksäkert.

Det är inte olagligt att prata i mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, när du kör, men du får inte hålla mobiltelefonen, eller annan kommunikationsutrustning, i handen.”

Åkeribranschen vill nu alltså ha ett undantag för yrkesmässiga godstransporter. Bussbranschen vill av förklarliga skäl inte nöja sig med ett sådant undantag, utan vill att busschaufförer ska undantas.

Hellre än att införa branchvisa undantag anser SSA att man borde ha följt det beprövade exemplet från den norska föreskriften och klart definierat vilken sorts kommunikationsutrustning man menar:

“I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
[…]
Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.”

SM5PHU Jonas

Av: SM5PHU



Expeditionen till Bouvet avbruten

Publicerat 4 februari, 2018

Sent på lördagskvällen meddelades att expeditionen till Bouvetön avbryts. Fortfarande tre dygn efter ankomsten till ön har man inte kunnat landstiga. Det hårda vädret i området gör det omöjligt att lyfta med helikoptrarna från fartyget och väderprognosen visar ingen förbättring så långt man kan se.

Efter att man fått problem med en av fartygets maskiner har kaptenen beslutat att expeditionen måste avbrytas av säkerhetsskäl och man har nu inlett den långa resan tillbaka till Punta Arenas i Chile.

Besvikelsen är naturligtvis stor bland DX-are världen över, och vi kan bara ana hur stämningen är bland expeditionsdeltagarna ombord. Bouvetexpeditionen som planerats i åratal har varit den dyraste expeditionen någonsin och deltagarna har gjort stora uppoffringar för att den skulle komma till stånd. Men säkerheten måste självklart alltid gå först och inget QSO, inte ens med Bouvet, är värt att riskera någons liv för.

Uppdatering 5 februari:

Man har nu ytterligare en gång ändrat planer. I stället for att gå tillbaka till Chile väljer man att gå mot Kapstaden i Sydafrika. Avståndet till Kapstaden från Bouvet är 2600 km och man borde kunna vara i hamn inom åtta dygn istället för de två till tre veckor som beräknades för att nå Punta Arenas.

Our captain has decided that it is in the best interest of safety and expediency to proceed directly to Capetown, South Africa rather than Punta Arenas, Chile. We are now heading north to avoid the possibility of encountering ice. Currently, there is no ice in sight or on radar. In due time, we will head easterly toward Capetown.

Our entire team is safe. Most are resting in their bunks and in good spirits. We will keep the amateur radio community and our families informed, as we continue our journey.

Bob, K4UEE
Ralph, KØIR
Erling, LA6VM

Skärmdump från share.garmin.com

SM5PHU Jonas

Av: SM5PHU



Expeditionen till Bouvetön har anlänt

Publicerat 31 januari, 2018

Skärmdump från share.garmin.com

Uppdaterad torsdag 1 februari:

Tidigt onsdag morgon anlände fartyget Betanzos till Bouvetön, världens mest avlägsna ö, efter nästan tolv dygn till sjöss från Punta Arenas i Chile. Med i den tjugohövdade skaran expeditionsdeltagare finns Håkan SM5AQD, som via satellitlänk håller kontakt med SSA:s webbredaktion.

Fartyget ligger nu på östra sidan av ön, där förhållandena är gynnsamma för ankring med grusbottnen på mellan 10 och 20 meters djup. Fortfarande blåser det för mycket för att helikoptrarna ska kunna lyfta och man väntar på lämpligt väder för att all utrustning ska kunna flygas i land. Cirka 80 flygningar beräktas gå åt; bara för att få över det stora tältet krävs sju turer. Om helikoptertransporterna skriver Håkan:

Man har gjort upp lista över alla flygningar. Jag tillsammans med två andra, N9TK och N6HC, är de som skall fixa lastningen av helikoptrarna tillsammans med [båtens besättning]. Vi kommer att flyga in på ön som sista flygning.

Tack till Lasse SM5GLC som vidarebefordrade informationen!

SM5PHU Jonas

Av: SM5PHU



Tvåan på väg!

Publicerat 29 januari, 2018

Med ett blandat innehåll. Fascinerande trafiksätt varvas med traditionell teknik och några nostalgiska artiklar. Härlig läsning om Mellish Reef och en ny resa.
Läs också om Världsradiodagen, HF på 60 meter, VHF vinnare och scatter.

Detta och mycket annat i din medlemstidning på femtiofyra sidor.
Reservera god tid för februarinumret!

På bilden en av PostNords idoga medarbetare
som förser oss med QTC.

SM6ZEM Hans-Christian

Av: Hans-Christian