Aktuella aktiviteter
SK5AA - Månadsmöte
tor 14 nov @ 19:00
Distrikt 0, Klubbledaträff
tor 21 nov @ 18:30
Distrikt 0 Skrivningstillfälle
sön 24 nov @ 08:00
Chalmers ETA auktion
lör 7 dec @ 13:00
SK5AA - Månadsmöte
tor 12 dec @ 19:00
SK5AA - Månadsmöte
9 jan, 2020 @ 19:00
Amatörradiokurs startar i Täby
13 jan, 2020 @ 19:00
SK5AA - Årsmöte
13 feb, 2020 @ 19:00
SK5LW - Radiomässa Eskilstuna
4 apr, 2020 @ 10:00
SSA årsmöteshelg i Östersund
24 apr, 2020 @ 12:00

Nyheter

Nya regler för mobilanvändning bakom ratten

Publicerat 8 februari, 2018

Den 1 februari trädde nya bestämmelser i trafikförordningen i kraft. Det är numera uttryckligen förbjudet för förare av motorfordon att hålla en mobiltelefon i handen. Men gäller förbudet även amatörradioutrustning och annan fast monterad kommunikationsradio?

Man får inte hålla telefonen i handen. Men räknas ett signalrött läppstift som “annan kommunikationsutrustning”?
Foto: United States Air Force

Här råder viss förvirring, inte bara bland radioamatörer. Den nya regeln utgörs av en enda mening som lagts till trafikförordningens 4 kapitel 10 e §:

Tidigare text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

Ny text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Man preciserar inte vad som avses med “annan kommunikationsutrustning”. För en lekman kan det framstå som om vi fått ett förbud som gäller tämligen brett och i dagspressen kan vi läsa att även bussbranchen, åkerinäringen och till och med polisen har fått huvudbry. Räknas handmikrofon med PTT-tangent som “kommunikationsutrustning”?

Från åkerinäringen framhålls att exempelvis vägtransportledare är beroende av att kunna använda kommunikationsradio vid tunga transporter. Bussbranschen har tidigare ställt sig bakom ett mobilförbud, men man hade uppenbarligen inte tänkt sig att förbudet även skulle omfatta de cirka 10 000 bussar som är utrustade med kommunikationsradio med handmikrofon. Nu har man skrivit till näringsdepartementet och begärt ett undantag.

I den nya förordningen verkar man inte ha tagit hänsyn till de slutsatser som drogs i den rapport från Transportstyrelsen som skickades på remiss inför lagändringen. Där skriver utredaren:

“Vi har i utredningen inte kunnat finna stöd för att hantering av någon annan handhållen kommunikationsutrustning än mobiltelefon skulle vara så problematisk med hänsyn till trafiksäkerheten att det kan motivera ett förbud.”

Inte heller Transportstyrelsen tycks klar över hur de nya reglerna ska tolkas. I sin information till yrkesförare undviker myndigheten att svara på om själva mikrofonen räknas som kommunikationsutrustning:

Jag använder annan kommunikationsutrustning så som komradio i mitt arbete – kan jag inte göra det längre?

Du behöver inte sluta använda din kommunikationsutrustning i bilen, men du måste använda den trafiksäkert.

Det är inte olagligt att prata i mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, när du kör, men du får inte hålla mobiltelefonen, eller annan kommunikationsutrustning, i handen.”

Åkeribranschen vill nu alltså ha ett undantag för yrkesmässiga godstransporter. Bussbranschen vill av förklarliga skäl inte nöja sig med ett sådant undantag, utan vill att busschaufförer ska undantas.

Hellre än att införa branchvisa undantag anser SSA att man borde ha följt det beprövade exemplet från den norska föreskriften och klart definierat vilken sorts kommunikationsutrustning man menar:

“I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
[…]
Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.”

SM5PHU Jonas
Share

Av: SM5PHU



Expeditionen till Bouvet avbruten

Publicerat 4 februari, 2018

Sent på lördagskvällen meddelades att expeditionen till Bouvetön avbryts. Fortfarande tre dygn efter ankomsten till ön har man inte kunnat landstiga. Det hårda vädret i området gör det omöjligt att lyfta med helikoptrarna från fartyget och väderprognosen visar ingen förbättring så långt man kan se.

Efter att man fått problem med en av fartygets maskiner har kaptenen beslutat att expeditionen måste avbrytas av säkerhetsskäl och man har nu inlett den långa resan tillbaka till Punta Arenas i Chile.

Besvikelsen är naturligtvis stor bland DX-are världen över, och vi kan bara ana hur stämningen är bland expeditionsdeltagarna ombord. Bouvetexpeditionen som planerats i åratal har varit den dyraste expeditionen någonsin och deltagarna har gjort stora uppoffringar för att den skulle komma till stånd. Men säkerheten måste självklart alltid gå först och inget QSO, inte ens med Bouvet, är värt att riskera någons liv för.

Uppdatering 5 februari:

Man har nu ytterligare en gång ändrat planer. I stället for att gå tillbaka till Chile väljer man att gå mot Kapstaden i Sydafrika. Avståndet till Kapstaden från Bouvet är 2600 km och man borde kunna vara i hamn inom åtta dygn istället för de två till tre veckor som beräknades för att nå Punta Arenas.

Our captain has decided that it is in the best interest of safety and expediency to proceed directly to Capetown, South Africa rather than Punta Arenas, Chile. We are now heading north to avoid the possibility of encountering ice. Currently, there is no ice in sight or on radar. In due time, we will head easterly toward Capetown.

Our entire team is safe. Most are resting in their bunks and in good spirits. We will keep the amateur radio community and our families informed, as we continue our journey.

Bob, K4UEE
Ralph, KØIR
Erling, LA6VM

Skärmdump från share.garmin.com

SM5PHU Jonas
Share

Av: SM5PHU



Expeditionen till Bouvetön har anlänt

Publicerat 31 januari, 2018

Skärmdump från share.garmin.com

Uppdaterad torsdag 1 februari:

Tidigt onsdag morgon anlände fartyget Betanzos till Bouvetön, världens mest avlägsna ö, efter nästan tolv dygn till sjöss från Punta Arenas i Chile. Med i den tjugohövdade skaran expeditionsdeltagare finns Håkan SM5AQD, som via satellitlänk håller kontakt med SSA:s webbredaktion.

Fartyget ligger nu på östra sidan av ön, där förhållandena är gynnsamma för ankring med grusbottnen på mellan 10 och 20 meters djup. Fortfarande blåser det för mycket för att helikoptrarna ska kunna lyfta och man väntar på lämpligt väder för att all utrustning ska kunna flygas i land. Cirka 80 flygningar beräktas gå åt; bara för att få över det stora tältet krävs sju turer. Om helikoptertransporterna skriver Håkan:

Man har gjort upp lista över alla flygningar. Jag tillsammans med två andra, N9TK och N6HC, är de som skall fixa lastningen av helikoptrarna tillsammans med [båtens besättning]. Vi kommer att flyga in på ön som sista flygning.

Tack till Lasse SM5GLC som vidarebefordrade informationen!

SM5PHU Jonas
Share

Av: SM5PHU



Tvåan på väg!

Publicerat 29 januari, 2018

Med ett blandat innehåll. Fascinerande trafiksätt varvas med traditionell teknik och några nostalgiska artiklar. Härlig läsning om Mellish Reef och en ny resa.
Läs också om Världsradiodagen, HF på 60 meter, VHF vinnare och scatter.

Detta och mycket annat i din medlemstidning på femtiofyra sidor.
Reservera god tid för februarinumret!

På bilden en av PostNords idoga medarbetare
som förser oss med QTC.

SM6ZEM Hans-Christian
Share

Av: Hans-Christian



Kommunjakten är i full gång, några upplysningar

Publicerat 21 januari, 2018

DL5 Morgan SM5BVV meddelar att kommunjakten har kommit igång bra men det är en del frågor som återkommer.

Följande gäller:
Det är gratis.
Ingen registrering.
Motstation behöver inte bekräfta med egen logg.
Logg för jubileumsdiplom skickas in efter 50 kontakter.
Kommunnät 3730 kHz SSB lördagar kl. 10-11 SNT.

Läs artikel av SM5FAN om kommunjakten tidigare år
Information om diplomet och regler från SK5AJ
Kommunlista finns här på ssa.se

För att få fart på CW-aktiviteten till diplomet föreslår SK5AJ
lördagar 0900 UTC på 3530 kHz alternativt 7030 kHz. Väl mött!

SM6ZEM Hans-Christian
Share

Av: Hans-Christian



Information från valberedningen

Publicerat 8 januari, 2018

Valberedningen hade per 1 januari ej fått några motförslag till föreslagna kandidater.
Valberedningens förslag till styrelse inför SSA:s årsmöte 2018 gäller sålunda och poströstning avlyses.

För valberedningen
Robert Malmqvist/SM0TAE
(Sammankallande)

SM5PHU Jonas
Share

Av: SM5PHU