Störningssanering av en husbil – SM5RVH

I början av månaden la jag ut en artikel skrivit av SM5RVH/Robert om ”Allt är inte krypterat”, som handlade att avkoda satelliter från bland annat Inmarsat.

Nu med jul ledigheten fram för dörren, är det kanske bra att fundera över kommande (sommar)semester med husbilen eller hur? Men tyvärr har en hel del moderna husbilar eller husvagnar problem med störningar från solceller… Dags att ta tag i det där under årets mörka period!

SM5RVH/Robert beskriver hur han han löst problemet med att störningssanera sin husbil. Med enkla medel kan man nå ett gott resultat. Hela publikationen kan du ladda ner som pdf inklusive alla bilder. Klicka på ”PDF-logo”  längst ner på sidan.

I den mycket trevliga husbil (Adria 670XL av 2002 års modell) jag under våren införskaffade finns en modern laddare som medelst solceller på taket förser bodelsbatteriet med nödvändig laddning under soliga dagar. Denna laddare (LTC MPPT-10) visade sig tyvärr generera en mycket stor mängd
störande signaler och brus främst på HF men även en hel del bärvågor på VHF som interfererade med flertalet kanaler på tex 69 Mhz. Tanken blev då att bygga en analog, seriereglerad laddare där jag skulle blivit tvingen att ”elda upp” en del av kraften från solcellerna i värme. Jag tänkte då om och
såg bakåt på mina tidigare erfarenheter av störningssanering och valde att försöka stänga in det störande i en RF-tät låda. Lådan..
Sagt o gjort – en lämplig låda – med ledande insida – framplockades ur garagets innersta gömmor, en plåtbit tillverkades och sattes i lådan så jag fick en ”två-delad låda” och hål borrades i plåten för genomföringskondensatorer. Några mindre ferrit ringar, en massa koppartejp och ett stort antal små plåtskruv har även gått åt.

Kopplingsschemat syns här. Notera att plus-polen är gemensam inuti MPPT-10 varför jag kunde minska antalet genomföringskondensatorer till tre stycken. Notera även att MPPT-10:an är fastsatt inuti den RF-täta lådan medelst isolatorer varvid laddaren är galvaniskt frånskild lådans insida.
<–Detaljbild genomföringskondensatorerna.
Koppartejpen är som synes applicerad vid alla skarvar och i överkant av lådan där lockat ska appliceras.

Översiktsbild hela lådan.

 

 

 

 

 

 

 

Till lådan finns ett lock som har en kant som omsluter lådans sidor i överkant och som även är fastskruvat från sidorna medelst ett stort antal små plåtskruvar på olika avstånd från varandra (ca 4-12 cm ) för att inte riskera att skapa ”stackade multiplar av våglängder”. Detta ifall koppartejpen inte lyckats ansluta tillfullo mot locket.
Resultatet…
.. blev som förväntat bra, till och med MYCKET bra. Nu är det helt tyst från laddaren (som fortsatt laddar batteriet när solen lyser ;-)) och jag kan nu köra radio från husbilen! Lådan med laddaren är placerad bakom passagerarsätet.
Robban SM5RVH

Länk till pdf + alla bilder

 

Author: SM5YRA