Allt fler i Sverige klagar på posten och även QTC drabbas av problemen

Klagomålen på postbefordran i Sverige har under 2016 ökat med nästan 200 % jämfört med föregående år. PTS har tittat närmare på problemen och myndigheten har gjort tillsynsbesök på ett antal utdelningskontor runt om i landet hos de två ledande operatörerna.

Även antalet reklamationer om försenad eller utebliven QTC ökade under det gångna året. Under samma tid gjorde vi förändringar i distributionen av tidningen. Drygt hälften av medlemmarna får numera sin QTC med Bring CityMail och övriga med PostNord som tidigare.

Problemen beror i huvudsak inte på den omläggningen till Bring som vi gjort. En del störningar under en inkörningsperiod har förekommit men i övrigt finns inget som tydligt pekar ut någon av de två operatörerna framför den andra avseende brister.

PTS konstaterar att det i samband med företagens förändringar av verksamheten och bemanningsproblem under det gångna året förekommit allvarliga störningar i distributionen hos både PostNord och Bring. Inte heller PTS pekar ut någon operatör framför den andra när det gäller brister i kvalitén. Företagen är väl medvetna om bekymren och arbetar för att skapa en bättre beredskap för att möta liknande problem i framtiden.

PTS kommer att genomföra uppföljningsinsatser och skärpa kraven på PostNord och Bring CityMail. Gårdagens rapport från PTS kan läsas här.

SSA anlitar Bring CityMail för QTC i de delar av landet som operatören är verksam. Bring tar mindre betalt för sin tjänst än PostNord. När allt fungerar som det är sagt, ska Bring dela ut cirka en tredjedel av sin upplaga varje dag under de tre första dagarna och PostNord ska dela ut allt på den tredje dagen. Det finns en del rapporter om att tidningarna kommit fram i bättre skick, när de hanterats av PostNord.

Vi följer utvecklingen och ser fram emot att PTS åtgärder ska ge resultat hos PostNord och Bring CityMail.

SM6ZEM Hans-Christian
Share