Aktuella aktiviteter
SK5AA kurs i höst
lör 22 Sep
SK5AA kurshelg 1
lör 22 Sep
SE0MILA 22-23/9
lör 22 Sep @ 10:00
SK7OL möte
mån 24 Sep @ 19:00
SK3BG kryptovaluta?
tis 25 Sep @ 19:00
SK0QO möte
ons 26 Sep @ 19:00
SK5AA kurs 29-30/9
lör 29 Sep
SK5AA kurshelg 2
lör 29 Sep
SM4-möte
lör 29 Sep @ 08:00
DL4-möte mm
lör 29 Sep @ 10:00
SK3BG tungt vatten
tis 2 Okt @ 19:00
SK0QO winlink - va´ ä dä?
ons 3 Okt @ 19:00
SK5BN radiomässa
lör 6 Okt
SK0QO Kurshelg 1
lör 6 Okt
SK3BG i Poltava
tis 9 Okt @ 19:00
SK0QO kvällsträff
ons 10 Okt @ 19:00
SK0QO SAC SSB
lör 13 Okt
SK3BG träffkväll
tis 16 Okt @ 19:00
SK0QO antenn- mm kväll
ons 17 Okt @ 19:00
SK5AA kurs 20-21/10
lör 20 Okt
SK0QO kurshelg 2
lör 20 Okt
SK3AA kurshelg 3
lör 20 Okt
JOTA-JOTI
lör 20 Okt
SM6-möte i Lysekil
lör 20 Okt @ 10:00
SK3BG hur gick framtidskonf?
tis 23 Okt @ 19:00
SK0QO förbereder loppisen
ons 24 Okt @ 19:00
SK0QO CQWW-dags
lör 27 Okt
SK0QO-loppisen
lör 27 Okt @ 10:00
SK3BG Packet is back
tis 30 Okt @ 19:00
SK0QO kvällsträff
ons 31 Okt @ 19:00
SK3BG tisdagsträff
tis 6 Nov @ 19:00
SK0QO DMR radio
ons 7 Nov @ 19:00
SK5AA kurs 10-11/11
lör 10 Nov
SK0QO kurshelg 3
lör 10 Nov
SK5AA kurshelg 4
lör 10 Nov
SK3BG träffkväll
tis 13 Nov @ 19:00
SK0QO kvällsträff
ons 14 Nov @ 19:00
SK0QO kurshelg 3
lör 17 Nov
SM7-möte
sön 18 Nov @ 14:00
SK3BG filmtajm!
tis 20 Nov @ 19:00
SK0QO föredragskväll
ons 21 Nov @ 19:00
SK5AA kurs 24-25/11
lör 24 Nov
SK0QO CQWW
lör 24 Nov
SK5AA kurshelg 5
lör 24 Nov
SK3BG CW-decoder
tis 27 Nov @ 19:00
SK0QO kvällsträff
ons 28 Nov @ 19:00
SK3BG i all hemlighet
tis 4 Dec @ 19:00
SK0QO julfest?
ons 5 Dec @ 19:00
SK3BG God Jul
tis 11 Dec @ 19:00
SK0QO kvällsträff
ons 12 Dec @ 19:00
SK3BG Gott Nytt År
8 Jan, 2019 @ 19:00

Nyheter

Intervju med Erling LA6VM

Publicerat 18 februari, 2018

Bouvet teamet har förtöjt i Kapstaden. Vi har nu fått en telefonintervju med en av deltagarna. Logga in och klicka på SSA Play i menyn t.h. Välj filmer för medlemmar för att lyssna på Erling.

SM6ZEM Hans-Christian
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: Hans-Christian



PTS föreslår sänkt effektgräns

Publicerat 18 februari, 2018

Det har länge varit känt att Post- och telestyrelsen arbetat med en ny utgåva av den föreskrift som reglerar amatörradion i Sverige. De nuvarande reglerna för amatörradio trädde i kraft 2016.

Nu har Regelrådet yttrat sig över en konsekvensutredning från PTS, varigenom detaljerna i de föreslagna ändringarna blivit allmänt kända. Regelrådet är ett särskilt beslutsorgan inom Tillväxtverket vars uppgift är att granska och yttra sig över kvaliteten på konsekvensutredningar till författningsförslag. Syftet är att minska onödigt regelkrångel för företag.

Regelrådet konstaterar att större delen av konsekvensutredningen – däribland de avsnitt som berör amatörradio – faller utanför deras ansvarsområde. Man har därför endast uttalat sig om ett par specifika fall som rör bredbandskommunikation via satellit för trafikflyget. I dessa fall gör Regelrådet tummen ner och finner PTS konsekvensutredning delvis bristfällig. Men vad beträffar amatörradio uttalar sig Regelrådet alltså inte.

Förslaget och konsekvensutredningen återfinns här: Förslag och konsekvensutredning PTSFS 201X:X

Målet är att den nya föreskriften ska träda i kraft den 1 november 2018. En positiv nyhet är att 5 MHz föreslås få status som reguljärt amatörradioband. Vi får då i likhet med våra grannländer använda högst 15 watt e.i.r.p. i 5 MHz-bandet utan att vi behöver ansöka om särskilt tillstånd.

Vad som väckt stor uppmärksamhet är att PTS föreslår att högsta tillåtna uteffekt för tillståndsbefriad amatörradio sänks från 1000 till 200 watt p.e.p. Man föreslår också att vi även fortsättningsvis ska få använda högre effekt, men att tillståndskravet återinförs för sådan användning. Vilken effektnivå och vilka förutsättningar i övrigt som skulle gälla för sådana tillstånd har PTS ännu inte preciserat.

SSA ser fram emot att efter eventuella kompletteringar få ta ställning till en skarp remiss. De SSA-medlemmar som vill diskutera de föreslagna regeländringarna är välkomna att göra så på föreningens medlemsforum.

Regelrådets yttrande återfinns på myndighetens webbplats regelradet.se

SM5PHU Jonas
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: SM5PHU



Saknar du din QTC?

Publicerat 15 februari, 2018


Det har rapporterats om en störning vid sorteringsterminalen i Norrköping. Drygt tjugo medlemmar, främst från vårt femte distrikt, har hört av sig eftersom de inte fått februarinumret av QTC. Om du fortfarande saknar tidningen bör du höra av dig till therese@ssa.se på kansliet för att få QTC nummer 2-18 direktsänd hem till dig.

SM6ZEM Hans-Christian
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: Hans-Christian



Bouvetexpeditionen närmar sig Kapstaden

Publicerat 15 februari, 2018

Bouvetexpeditionen beräknas nå Kapstaden i Sydafrika någon gång under lördagen. Då har det gått två veckor sedan det aviserades att expeditionen måste avbrytas och nästan exakt en månad sedan man senast hade fast mark under fötterna i Punta Arenas i sydligaste Chile. Sedan dess har vi kunnat följa fartyget Betanzos irrfärder på Sydatlanten.

Sedan man lämnade Bouvetön har fartyget tvingats gå för halv maskin vilket inneburit en fart på endast cirka fem knop. Med jämna mellanrum har kortfattade meddelenden via satellit skickats allt eftersom fartygets position rapporterats på internet. Senaste uppdateringen från Hal Turley W8HC talar om vackert väder och lugn sjö. Vår svenske expeditionsdeltagare Håkan SM5AQD meddelar att han hoppas kunna flyga hem från Sydafrika den 20:e.

Skärmdump från share.garmin.com.

SM5PHU Jonas
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: SM5PHU



Nya regler för mobilanvändning bakom ratten

Publicerat 8 februari, 2018

Den 1 februari trädde nya bestämmelser i trafikförordningen i kraft. Det är numera uttryckligen förbjudet för förare av motorfordon att hålla en mobiltelefon i handen. Men gäller förbudet även amatörradioutrustning och annan fast monterad kommunikationsradio?

Man får inte hålla telefonen i handen. Men räknas ett signalrött läppstift som ”annan kommunikationsutrustning”?
Foto: United States Air Force

Här råder viss förvirring, inte bara bland radioamatörer. Den nya regeln utgörs av en enda mening som lagts till trafikförordningens 4 kapitel 10 e §:

Tidigare text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

Ny text:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Man preciserar inte vad som avses med ”annan kommunikationsutrustning”. För en lekman kan det framstå som om vi fått ett förbud som gäller tämligen brett och i dagspressen kan vi läsa att även bussbranchen, åkerinäringen och till och med polisen har fått huvudbry. Räknas handmikrofon med PTT-tangent som ”kommunikationsutrustning”?

Från åkerinäringen framhålls att exempelvis vägtransportledare är beroende av att kunna använda kommunikationsradio vid tunga transporter. Bussbranschen har tidigare ställt sig bakom ett mobilförbud, men man hade uppenbarligen inte tänkt sig att förbudet även skulle omfatta de cirka 10 000 bussar som är utrustade med kommunikationsradio med handmikrofon. Nu har man skrivit till näringsdepartementet och begärt ett undantag.

I den nya förordningen verkar man inte ha tagit hänsyn till de slutsatser som drogs i den rapport från Transportstyrelsen som skickades på remiss inför lagändringen. Där skriver utredaren:

”Vi har i utredningen inte kunnat finna stöd för att hantering av någon annan handhållen kommunikationsutrustning än mobiltelefon skulle vara så problematisk med hänsyn till trafiksäkerheten att det kan motivera ett förbud.”

Inte heller Transportstyrelsen tycks klar över hur de nya reglerna ska tolkas. I sin information till yrkesförare undviker myndigheten att svara på om själva mikrofonen räknas som kommunikationsutrustning:

Jag använder annan kommunikationsutrustning så som komradio i mitt arbete – kan jag inte göra det längre?

Du behöver inte sluta använda din kommunikationsutrustning i bilen, men du måste använda den trafiksäkert.

Det är inte olagligt att prata i mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, när du kör, men du får inte hålla mobiltelefonen, eller annan kommunikationsutrustning, i handen.”

Åkeribranschen vill nu alltså ha ett undantag för yrkesmässiga godstransporter. Bussbranschen vill av förklarliga skäl inte nöja sig med ett sådant undantag, utan vill att busschaufförer ska undantas.

Hellre än att införa branchvisa undantag anser SSA att man borde ha följt det beprövade exemplet från den norska föreskriften och klart definierat vilken sorts kommunikationsutrustning man menar:

”I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b) Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
[…]
Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.”

SM5PHU Jonas
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: SM5PHU



Expeditionen till Bouvet avbruten

Publicerat 4 februari, 2018

Sent på lördagskvällen meddelades att expeditionen till Bouvetön avbryts. Fortfarande tre dygn efter ankomsten till ön har man inte kunnat landstiga. Det hårda vädret i området gör det omöjligt att lyfta med helikoptrarna från fartyget och väderprognosen visar ingen förbättring så långt man kan se.

Efter att man fått problem med en av fartygets maskiner har kaptenen beslutat att expeditionen måste avbrytas av säkerhetsskäl och man har nu inlett den långa resan tillbaka till Punta Arenas i Chile.

Besvikelsen är naturligtvis stor bland DX-are världen över, och vi kan bara ana hur stämningen är bland expeditionsdeltagarna ombord. Bouvetexpeditionen som planerats i åratal har varit den dyraste expeditionen någonsin och deltagarna har gjort stora uppoffringar för att den skulle komma till stånd. Men säkerheten måste självklart alltid gå först och inget QSO, inte ens med Bouvet, är värt att riskera någons liv för.

Uppdatering 5 februari:

Man har nu ytterligare en gång ändrat planer. I stället for att gå tillbaka till Chile väljer man att gå mot Kapstaden i Sydafrika. Avståndet till Kapstaden från Bouvet är 2600 km och man borde kunna vara i hamn inom åtta dygn istället för de två till tre veckor som beräknades för att nå Punta Arenas.

Our captain has decided that it is in the best interest of safety and expediency to proceed directly to Capetown, South Africa rather than Punta Arenas, Chile. We are now heading north to avoid the possibility of encountering ice. Currently, there is no ice in sight or on radar. In due time, we will head easterly toward Capetown.

Our entire team is safe. Most are resting in their bunks and in good spirits. We will keep the amateur radio community and our families informed, as we continue our journey.

Bob, K4UEE
Ralph, KØIR
Erling, LA6VM

Skärmdump från share.garmin.com

SM5PHU Jonas
Print Friendly, PDF & Email
Share

Läs mer
Av: SM5PHU